Oleje tłoczone na zimno – jakie są ich zalety?

Dzięki rosnącej świadomości na temat zdrowego stylu życia i pozytywnych właściwości konkretnych produktów żywnościowych, oleje tłoczone na zimno stają się coraz bardziej popularne. Chętnie wykorzystujemy je jako dodatek do różnych potraw, np. zup, chleba, sosów czy sałatek. Warto jednak pamiętać, że nie powinno się poddawać ich obróbce termicznej, aby nie nie straciły swoich cennych właściwości. Jakie oleje tłoczone na zimno warto spożywać? Czy mają one zastosowanie tylko w kuchni?

Olej lniany – intensywny aromat i mnóstwo witamin

Olej lniany dostarcza naszemu organizmowi niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wspomagają odporność i obniżają poziom złego cholesterolu. Dzięki temu możemy cieszyć się prawidłowym działaniem układu krążenia i zmniejszamy ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego i miażdżycy. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe korzystnie wpływają także na układ nerwowy i prawidłowe widzenie. Warto wiedzieć, że olej lniany wyróżnia się wysoką zawartością witaminy E, która wspomaga płodność i opóźnia procesy starzenia się skóry, ponieważ wykazuje działanie antyoksydacyjne. Co więcej, spożywanie oleju lnianego poleca się osobom, które skarżą się na choroby żołądka, refluks oraz zaparcia. Wynika to z faktu, że oleje tłoczone na zimno wspomagają trawienie. Warto regularnie wypijać np. jedną, małą łyżeczkę oleju lnianego.

Olej z czarnuszki – korzenny smak i działanie przeciwzapalne

Nieco mniej znany, lecz równie zdrowy, jest tłoczony na zimno olej z czarnuszki. Znajduje on zastosowanie nie tylko w przygotowywaniu posiłków, ale również w kosmetyce. Doskonale sprawdza się jako nawilżający olejek na końcówki włosów oraz produkt antybakteryjny, który może wspomóc walkę ze stanami zapalnymi skóry. Olej z czarnuszki jest bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, a więc wpływa korzystnie na układ krążenia. Zawiera także witaminę A, E i B oraz liczne minerały, m.in. cynk i potas. Podobnie jak olej lniany, poleca się go osobom skarżącym się na dolegliwości układu pokarmowego. Za sprawą właściwości antybakteryjnych i przeciwgrzybiczych może być pomocny w leczeniu chorób skóry: łupieżu, trądziku, łuszczycy i atopowego zapalenia skóry. Warto dodać, że olej z czarnuszki może obniżać poziom glukozy i łagodzić objawy alergii. Oleje tłoczone na zimno doskonale wzbogacają smak potraw. Dotyczy to zwłaszcza oleju z czarnuszki, który wyróżnia się orientalnym, intensywnym smakiem o nucie korzennej. Możemy dodać go do sałatek, kaszy czy twarogu, aby ich smak stał się intensywniejszy. Olej z czarnuszki może być również spożywany w celach zdrowotnych.

Jakie właściwości ma białko konopne?

Wegetarianizm oraz weganizm zdobywają jeszcze większą popularność. Wymagające dziedziny odżywianie straciło już stan nowo-mody oraz stało się ciągłą częścią trybu życia wielu ludzi na całym globie. Dieta wegańska i wegetariańska wymaga używania pożywnych zamienników artykułów powstawania zwierzęcego. Takimi wymiennikami są artykuły powstawania roślinnego, jednym spośród nich jest jeszcze powszechniej spotykane na półkach białko konopne.

Czym jest białko konopne?

Białko konopne to relatywnie nowoczesne odkrycie, jakie regularnie zyskuje na popularności oraz zdobywa sektor białek roślinnych. Uzyskuje się je z odtłuszczonych oraz osuszonych nasion konopi. Należałoby podkreślić, iż do produkcji stosuje się formy przemysłowe rośliny, jakie zawierają tak marginalne, iż całkowicie nieistotne, natężenie psychoaktywnej substancji THC. Białko konopne jest uważane za białko kompletne – zawiera co najmniej 20 aminokwasów, w tymże 9 potrzebnych, takich jak histydyna, izoleucyna, leucyna, lizyna, walina, metionina, fenyloalanina, treonina oraz tryptofan. Co istotne, proporcje aminokwasów BCAA są bardzo dobre, gdyż panuje w nich leucyna. Dzięki owemu białko konopne zapewnia niezwykle dobre rezultaty u sportowców nakręconych na przyrost masy mięśniowej. Dodatkowo przejawia ono szereg wartości prozdrowotnych. Doskonale sprawdzi się, jako pełnowartościowy dodatek do normalnej owsianki, musli, jogurtów, twarożków, omletów, sałatek, sosów, wypieków lub napoi.

Smacznym oraz błyskawicznym w przygotowaniu, jest napój bananowy z dodatkiem naturalnego białka konopnego. Starczy 1 banan, wyciąg z połowy cytryny, jogurt naturalny bądź mleko, 3 łyżeczki naturalnego syropu z agawy, 1 łyżeczka nasion chia oraz 1 łyżka białka konopnego. Całość dobrze zmiksować i gotowe.

Dla kogo takie białko jest dedykowane?

Przede wszystkim dla osób uprawiającym sport. Białko w nasionach konopi zawiera multum glikoli, jakie odpowiadają za odnowę mięśni. Poza tymże to doskonały dodatek w dietach odchudzających! Gwarantuje poczucie sytości, zawiera łatwo strawne witaminy, jest cennym zarzewiem cynku, magnezu, żelaza oraz fosforu. W przeciwieństwie do pozostałych typów białka, to z konopi nie wywołuje wzdęcia, pozostawia wrażenie lekkości, umożliwiając ćwiczyć jeszcze intensywniej. Gdyż białko z konopi jest nieprzetworzone, wszelkie kwasy tłuszczowe, włącznie z kwasem omega-3 oraz kwasem gamma-linolenowym są w nim zachowane. Owe potrzebne kwasy tłuszczowe przyczyniają się do pełnej poprawy zdrowia, natomiast w szczególności usprawniają krążenie, wspierają serce, włosy oraz skórę, stawy i system immunologiczny. Nie zawiera także dioksyn ani toksyn, niejednokrotnie obecnych w tłustych rybach.

 

 

Makaron – zdrowy czy niezdrowy?

Od dłuższego czasu panuje przekonanie, jakoby makaron był źródłem pustych kalorii i cukrów prostych, które w głównej mierze odpowiadają za gromadzenie się zbędnego tłuszczu w organizmie. Z tego powodu wiele odchudzających się kobiet całkowicie wyklucza go ze swojej diety. Czy takie rozwiązanie jest jednak konieczne?

Jaki makaron wybierać?

Prawdą jest, że najpopularniejszy, biały makaron wykonywany z mąki jasnej, pszennej jest jedynie źródłem pustych kalorii. Jednak wystarczy spędzić dłuższą chwilę przy sklepowych półkach, by znaleźć prawdziwy makaron, który jedzony z umiarem z pewnością nie zaszkodzi twojej sylwetce.

Prawdziwy makaron powinien być wykonany z semoliny z pszenicy durum. To taki makaron będzie bogatym źródłem skrobi i błonnika, które zapewnią ci uczucie sytości i dodadzą energii na długo. Jednocześnie makaron ten zawiera bardzo małe ilości cukrów prostych oskarżanych o wywoływanie nadwagi.

Wśród produktów dietetycznych i ekologicznych popularność zdobywa również makaron żytni. Prawdziwy, jest wykonany jedynie ze 100% mąki żytniej, nieoczyszczonej oraz jajek. Taki skład daje pewność, że produkt również będzie doskonałym źródłem błonnika wpływającego korzystnie na pracę układu pokarmowego i twoją sylwetkę.

Makaron – składniki odżywcze

Makaron, wbrew pozorom, nie jest produktem wysoko kalorycznym. Suchy, zawiera około 330 kalorii w 100 g produktu. Jednak podczas gotowania jego masa i objętość zwiększają się zwykle około trzykrotnie, co sprawia, że 100 g ugotowanego makaronu dostarcza jedynie nieco ponad 100 kalorii. W zależności od składu makaronu, jego kaloryczność może nieco się różnić. Szczególnie w przypadku makaronów żytnich, ich kaloryczność może być większa, jednak nie jest to powód do rezygnowania z tego rodzaju produktu. Wręcz przeciwnie, dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego w nieoczyszczanej mące żytniej, makaron ten zapewni ci uczucie sytości na znacznie dłużej niż makaron z mąki pszennej.

Większą część składników odżywczych w makaronie stanowią węglowodany, dlatego tak ważne jest, aby wybierać makarony pełnoziarniste. Makrony pszenne zawierają bowiem około 70 g węglowodanów na 100 g produktu, a większą ich część stanowią węglowodany proste. Makaron żytni jest natomiast szczególnie bogatym źródłem skrobi (około 60 g na 100 g produktu).

Ilość białka w makaronie nie ulega dużym wahaniom i zwykle wynosi od 13 do 15 g. Natomiast ilość tłuszczu w tym produkcie jest śladowa i nie przekracza 4 g. Jeśli chodzi o błonnik, to jego ilości w makaronach mogą wahać się od 3 g w makaronie pszennym do nawet 10 g w makaronie pełnoziarnistym (jest to ilość porównywalna z płatkami owsianymi).